Wednesday, February 24, 2016

Bungkusan daripada Sarawak.


23-2-2016

balik rumah tengok2 ada satu kotak air kotak(brapa bnyak kotak da) penuh dengan selotape atas meja.
siapakah gerangan yang bagi aku sekotak besar air kotak teh bunga ini
actually kazen aku daripada Miri,Sarawak yang pos hahaha..aku sesaja je ritu cakap teringin nak makan terung dayak.Tup2 dia cakap dia boleh poskan..Terus dia pos.

betapa ganas aku bukak kotak tersebut..terkulai layu kotak tu..


Tada!Atas ni lah terung dayak/terung asam/terung iban.Dia banyak nama.Memang senang nk jumpa sana.Dan sangat2 sedap di masukkan ke dalam sup ikan.Bijik dia memang aku nak tanam lepasni.Senang nanti2 bila teringin.

buah dabai.
buah dabai ni sekali pandang macam buah kurma kan.haha..aku xpernah makan buah ni,nama je asal sana.hahaha..ni pun kazen aku beriya2 suruh cuba makan.Dia cadangkan aku makan dengan kicap ataupun buat nasi goreng dabai.Nanti aku try.

selain dari tu dia sent aku banyak ikan masin.Yang aku xpernah jumpa pulak kat sini.

aku ingat ni kerepek mulanya,rupanya ikan masin hahaha

udang geragauu freshh from Miri ocean!!

ikan salai pari
ikan salai ni sesuaii sangat2 dimasak berkuah dengan terung dayak tadi.Xkisah la salai apa2 pun bukan ikan salai pari je.Sedap sangat.



lagi beberapa bekas ikan masin.
yang atas sekali tu ikan masin yu.My fevret!

tepung sagu
ni pulak tepung sagu.Kazen aku suruh aku cuba buat ambuyat,aku xpernah try buat ambuyat.Risau pulak xjadi kang.haha..Dia cakap ada beberapa pantang time nak buat ambuyat ni.Masa mengacau2 ambuyat ni xboleh bercakap atau ketawa.Kalau langgar,ambuyat xberapa menjadi.X sabar nak try buat :p

aku ada balas hantaran kazen aku ni.Nanti aku story in next entry!

take care~

8 comments:

  1. first time tgok terung asam tuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEHE..beza dia drpd terung biasa cuma masam je :D

      Delete
  2. hihihihi. all the way from sarawak oh. benda2 tok lah paling dicarik mun tinggal jaoh dari hometown kedirik. tempat lain shiadaaa xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. benaa ya ..haha..rindok ati dpt parcel pnh makanan sarawak..:D

      Delete
  3. memang sedap dabai tu kalau makan cicah kicap atau buat nasi goreng dabai :)
    memang betul pantang buat ambuyat tu, ambuyat sedap dimakan cicah sambal :D hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah kmk try bt nasi gorenggg..nyamann!bertambah2..

      Delete
  4. Wah bestnyaaaa. Tak pernah rasa semua tu, kecuali udang geragau dan ikan salai je heheh

    ReplyDelete
  5. wah wah... banyak benda kmk sik penah nangga tok
    apa rasanya ooo

    ReplyDelete