Thursday, January 31, 2013

Mimpi Buruk Berulang







hellooo cucubies~
Harini nak membebel something personal.
start hujung thn lepas sy asyik mimpi buruk sampaila tahun baru 2013 ni..mimpi buruk yg sama plak tu..mimpi tsunami,and apa2 je yg berkaitan laut,air .mimpi yang sama cuma scene dia lain2.biasa dlm pukul 3 lebih sy mesti terbangun lepas dapat mimpi tu :/.Harini baru nak google tentang masalah tu..Best source yang sy dapat dari web ni Penjelasan Mimpi Buruk,klik link tu.Dari link tu ada penjelasan dari segi agama islam dan boleh di guna kalau u ols selalu dpt mimpi buruk mcm sy.Kembali ke pangkal jalan semula,maybe sy menghidap POST TRAUMATIC STRESS DISORDER ,sebab ada kaitan dengan mimpi air sy tu,sebab tahun lepas sy pernah hampir lemas dalam sungai..(padan muka xtau berenang,kaki je panjang) sobs2.anyway sini sy share antara faktor penyebab mimpi buruk ..

1. Kecemasan dan stress. Rasa cemas dan stress sering kali terjadi akibat kejadian traumatik di masa dulu. Berdasarkan pengkajian dari International Association for the Study of Dreams, kehilangan orang yang dicintai, dan terlibat dlm kemalangan boleh membawa mimpi buruk. Post traumatic stress disorder (PTSD) juga merupakan penyebab utama mimpi buruk yang berulang-ulang.

 2. Makanan pedas.. Orang yang mengmbil makanan pedas lebih cenderung terjaga dan memiliki kualiti tidur yang rendah. Makanan pedas terbukti dapat meningkatkan suhu tubuh . Beberapa kajian melaporkan bahawa makan mknan pedas sblm msk tidur blh memengaruhi metabolisme badan dan meningkatkan aktiviti otak sehingga menyebabkan mimpi buruk.

3. Makanan berlemak. Beberapa penkajian telah menunjukkan, semakin banyak pengambilan makanan berlemak, kemungkinan besar jumlah dan kualiti tidur anda akan semakin berkurang. Satu kajian yang diterbitkan dalam Psychological Reports menemukan  mimpi orang yang mengambil makanan organik berbeza dengan orang yang makan junk food/berlemak.

4. Alkohol. Alkohol adalah bahan yang bersifat antidepresi yang blh membantu anda  tertidur dalam jangka pendek. Namun, setelah efeknya hilang, alkohol  akan membuat anda  sukar tidur.Pengambilan berlebihan juga blh mnyebabkn mimpi buruk.

5. Ubat-ubatan. Beberapa jenis ubat termasuk antidepresi, barbiturat, dan narkotika dapat menyebabkan mimpi buruk sebagai efek sampingan penggunaannya. Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam Journal Psychopharmacology, dijelaskan bahawa ketamin—ubat yang digunakan dalam anestesia/pembiusan—akan menyebabkan gangguan tidur dan mimpi buruk jika dibandingkan dengan ubat lainn.

6. Penyakit. Berbagai jenis penyakit termasuk demam, atau flu.

naww wayy,sy sayanggg makanan pedasss :p..papa pn bc doa tido selalu,tp sy slalu lupa,ishhh..penyanyuk!anyway..hope sy xdpt mimpi buruk tu lg..mimpi kena patuk dgn ular xpa(ada org dtg meminang :3)

2 comments:

  1. kesian... mimpi seram mesti peluh2 bangun

    ReplyDelete
    Replies
    1. mwaahahah..aoklah..blh perah peluh kmk ..haha

      Delete