Saturday, April 19, 2014

Tips : Boleh Kurus Ke Makan Oat?

 Mula2 malu gak rasa nak pos entri ni,haha~
Aku dulu2 agak debab orang nye,lebih2 lagi time di bangku sekolah sebab hormon x menentu,makan xjaga,emosi x menentu kan.Stress belajar semua..macam2 lah..Tapi serius bila ingat balik start form 2 kot badan macam kena pam2..mana x nya..makan makanan fast food,processing food,berminyak2 semua..air bergas semua..kat dalam peti ais mesti penuh dengan stok fast food ayah aku belikan khas untuk aku.Nugget,kentang goreng,hotdog,ayam goreng..air coke botol bsr(aku sorang je boleh minum,org lain xboleh sentuh k),air putihh ewwww..xpernah nak minum,geli konon xleh telan.

Aku start berdiet masa umur 18~
Sebab konon dah habis sekolah,nak jadi "the new me"..konon2..Masa tu bukan diet seimbang pun,sebab lack of knowledge lagi tentang diet sihat ni.Masih bodo2..Tau tentang quaker oat utk kuruskan badan ni pun dari member.Apa yang aku buat..makan "quaker oat sahaja".Oat tanpa gula,kadang2 je aku campur dengan milo.Pagi,petang ,malam aku amek quaker oat.Nasi x makan.Masuk je belajar kat kolej,masih gak berdiet sama..bila pegi cafe kolej,aku amek lauk sayur je,lauk lain aku xamek.Kawan2 kolej semua geleng kepala tengok aku xmakan nasi,kadang2 makan biskut oat je untuk seharian.Time puasa lagi galak aku makan quaker oat,sebab btl2 mengenyangkan..

Hasilnya~
Memang aku kurus keretong(perkataan baru yg aku cipta) lepas tu.So memang berkesanlah.Tapi sebab kan diet x seimbang,badan senang sakit..dan lemah sikit..sebab nutrien2 penting xde semua untuk keperluan tubuh.Dengan exercise xda,just diet bodo2 camtu aku dapatlah merasa jadi kurus..Tapi suka jugak hati aku bila balik kampung,family belah sana cakap aku dah kurus,dah lain..haha..kalau sebelum ni asyik dipanggil gemok kan,stress jugak..

kiri(masa skolah dulu,bambam n kegelapan kulit)-kanan(masa kolej,kulit keputihan sikit dan badan dah susut)
bila aku tengok balik pic lame....erkkkkkkkkkkk...xsangka tu aku dulu.hahahaha..Bila aku show pada kawan baik aku dorang pun terkejut..xcaya tu aku..hahahahah..

The kesimpulan is~
Boleh je kurus makan oat ni.Korang try la sebulan ke,then tengok hasil dia..
Aku sekarang jaga pemakanan je,clean eating bak kata omputih..
Kurangkan carbo,air bergas semua xminum lagi,lebihkan buah-buahan&sayuran,kekacang,rajinkan minum detox water selalu,banyakkan minum air putih..lagi satu rajinkan berpeluh..hehe..buat masa ni aku suka Zumba n Pilates je(kat Youtube banyak video)..jogging paling aku xminat..bwekk...:p

Wohh xsangka aku berani tempek muka huduh aku zaman sekolah dulu kan.Ada sesapa xnak kawan aku ke lepas tgk pic tu?haha..aku xnak jadi macam tu lagi..sobs2...







38 comments:

  1. Assalamualaikum . huhu . . kita minat jogging dengan squat. . sebab dalam seminggu kita boleh turun 2kg . . sambil kurangkan makanan yang tak berkhasiat . . tapi sebelum pregnant la. . ni dah pregnant tak boleh nak diet . huhu . cuma jaga makan je . tak makan nasi . . nasi kita gantikan dengn roti whole grain . serius kenyang . . tapi cepat lapar kembali . well ada isikan dalam badan . . bila kita makan je dia makan . kita minum dia minum . hehe .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..samalah.kita pn suka squat,cuma jogging mmg xminat.hehe..xpe lepas bersalin nnti boleh start balik..:D..Thanks menabung..

      Delete
  2. sambil menabung nuffnang awak :)

    ReplyDelete
  3. Ada kamek beli oat tapi malas nyawa kamek makannya. Sikda selera. Nangga rupa oat dah nyuroh sikda selera. Ya kan nak merasanya. Maka ari ya excited da jark meli oat. Botol besar gik ea. Slalunya kamek tambah ngan aik Dutch Lady jark. Ada jwak rasa skit2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha..kmk mula2 cmya la..mah nyawa mok nelan..tpi paksa dirik gak..lamak2 baru dpt nelan..

      Delete
  4. Oat mmg berkesan because this is like the substitute for rice ^^ Vee dh cuba dan mmg berkesan. Gumbira hati tgk badan makin tecik XD Tapi sedih sbb byk seluar dah longgar -.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..btl3..timbul masalah lain,malas mk g shopping suar baru..:D

      Delete
    2. berapa kg turun sebulan dengan amalkan oat ?

      Delete
  5. Anonymous17/7/14

    Wah comelnya . berbeza sangat. Saya pi gym tapi berat makin naik. Lol

    ReplyDelete
  6. best kan kalau dah kurus . amer ni badan kejap je naik . lepas tu kejap je kurus . jadi pernah merasai dua situation lah . tp berbadan kurus ni memang best . nak berfesyen pun senang . kih2 :D blogwalking ... oat tu kan carbo. tu la confuse .

    ReplyDelete
  7. oh anyway . lupa nak cakap yang awak ni lawa lah apabila kurus . putih gedepak pula tu gedepak ayat buatan sendiri . keh keh. salam perkenalan . amercorner.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. hey thanks blogwalking.haha..miak srawak ka..anyway lak kmk singgah blog ktk plak..:D

      Delete
    2. singgah lagik . hahaha badan kmk dah gedebab gilak kinek . so nak cuba cara ktk ya , kmk ok jak makan oat tp sik pandey nak makan ya tanpa tambah milo ka holick ka pelek rasa mun makan gia jak haha . anyway salam kenal . kmk bok sedar ktk org sarawak tek after mek dtg rajin nak baca sigek sigek comment post tok huhu .

      Delete
    3. ahaha..xpa.salam perkenalan juak..kmk pn dh lama xmkn oat tok..cuma diet seimbang jk knk tk dgn exercise selalu.hehe....

      Delete
  8. Anonymous5/2/15

    kalau makan quaker oat je dalam sebulan boleh turun berapa kg??

    ReplyDelete
  9. Anonymous28/4/15

    terujaa baca ... will eat oatttt jela.....

    ReplyDelete
  10. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Nak Kurus Dengan Cepat

    ReplyDelete
  11. Wahhhh yekeee. Cantiknya! Sy pun sama gemok skrg ni. Tp skrg ni saya masih zaman persekolahan. So saya nk kurus la dgn oat masa skrg ni, tgh berjinak katanya. Hehehe. Anyway awk cantik sgt!

    ReplyDelete
  12. awak makan oat dengan susu ke oat saja ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. X..sy cuma makan oat kosong,tpi kdg2 ltk smbal kering/milo/gula sikit je kalau tekak xjalan..just bg perisa sikit je..

      Delete
    2. Anonymous29/2/16

      Berapa kg boleh turun dalam 1 bulan ye

      Delete
    3. depend pd tbh jgk...mcm sy lebih krg 5kg

      Delete
  13. Saya ambil queker oat campus ngan susu fernleaf..less fat..huhu..kalo makan cam tu jak x leh telan..haha

    ReplyDelete
  14. Saya ambil queker oat campur susu fernleaf..x boleh masuk kalo kosong..tu consider boleh kan..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..boleh la jugak..sikit jela letak asalkan boleh telan hehe

      Delete
  15. Wow, sy nk try wt mcm farra.. berat da naik bnyk ni.. kna jaga bg kurus mcm dlu

    ReplyDelete
  16. Kmk knek tgh juak mok bdiet.. Tp belum gik strt..hahaha... Rsa mok try juak oat tuk eh..makseh😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tryla..goodluck..yg pnting senaman sekali,air boh lupa mnm bnyak2

      Delete
    2. Tryla..goodluck..yg pnting senaman sekali,air boh lupa mnm bnyak2

      Delete
  17. Salam nk tanya la bpe sudu skali amik oat tu stiap kali mkn ye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy bancuh dlm 5-6sudu dlm mug..oat ni mkn skit je pun dh kenyang..nk lebih dr tu pn blh je

      Delete
    2. Sy bancuh dlm 5-6sudu dlm mug..oat ni mkn skit je pun dh kenyang..nk lebih dr tu pn blh je

      Delete
  18. sedang cuba untuk makan oat kosong... kalau xbleh telan makan dengan epal hijau.. doakan moga saya berjaya.. Amin,....

    ReplyDelete
  19. Anonymous26/10/16

    Waaa..kmek pun dlam proses diet..debab pas branak..hihihi..

    ReplyDelete
  20. Nak Cuba la... Nak kuyus 😁

    ReplyDelete
  21. badan 45min gk sih,terus kalau mau nurunin brat bdan dengan oatmeal pakai millo gk akan nambah berat badan emng?

    ReplyDelete
  22. oat mmang terbaik. Saye makan OAT dengan air kosong je. Kekadang campur madu. Hahhahaa

    ReplyDelete
  23. Anonymous12/10/21

    saya pun nak cuba diet mkn oat dgn apple hijau, makan kosong bole telan ,klau cmpur air , kembang tengkuk hehe

    ReplyDelete