Sunday, March 22, 2015

Roh berlegar selama 40 hari selepas kematian?



Assalammualaikum dan salam sejahtera ~
Ayah aku baru je kembali ke rahmatullah pada hari Jumaat lepas 13/3/2015, selepas serangan
jantung.Sedih memang sedih,redha jelah tapi kadang2 rasa rindu kehadiran n suara dia memangxdinafikan.Mula lah makcik2 jiran aku,family2 terdekat bagi semangat,bagi tips2.Antara cerita2 tips2 dorang share adalah  selama 40 hari 'si roh' akan balik rumah,jenguk2 family dia melawat tempat2 yang dia suka pergi,selain tu roh akan datang malam jumaat so perbanyakkan baca al-quran,bila ada bau kapur barus maknanya dia datang jenguk.Bila dengar cerita macamtu macam seram pun ada,happy pun ada la kan ,ayah masih ada kekononnya cuma kita xnampak dia =_=''...ehhh yeekkkee..

Lebih memelikkan lagi.Kazen aku kat Sarawak tiba2 call cakap dia nampak arwah keluar dari bilik yang selalu kitaorg tidur time balik kampung.Dia nampak arwah pakai serba putih,pegang tasbih,songkok putih.Selain daripada tu,kazen2 aku yang kecik yang kat Melaka,yang rapat dengan arwah dulu pun nampak arwah bapak aku tu.Pakaian sama serba putih.Berdiri tegak,sambil senyum.Buat masa ni aku xdalah ternampak ke apa..cuma mama aku je nampak,dia cakap arwah berdiri dalam bilik serba putih jugak.

Aku ni jenis curious ,tu yang bila dapat cerita macamtu aku terus Google pasal ni.Akhirnya jumpalah penjelasan daripada blog2 yang sumbernya boleh dipercayai.Yang kita nampak tu sebenarnya Qarin,jin yang merupakan kembar manusia.Roh orang muslim bila dah terpisah daripada jasad,dia akan kekal di alam barzakh dia sehinggalah hari kiamat tiba,alam barzakh dan alam dunia dipisahkan dengan tembok yg kuat,macamtu jugakla kita yang kat alam dunia ni xdapat pergi ke alam barzakh(tanpa ada sebab).Dia xkan kembali ke family dia,berlegar2 melepak tempat fevret dia sedangkan dia sepatutnya tengah menerima balasan di alam kubur sana samaada yg buruk atau baik.Malaikat mungkar dan nakir xkan bagi can.Sekarang baru clear otak aku.phew.

Tapi tengahari semalam aku tertido sebab terlalu penat,aku sempat mimpi ayah aku kejap.Sebak betul mimpi tu,teruja sebab jumpa dia.Yang tu aku x tahu pulak penjelasan dia macam mana,tu betul2 "dia" ke atau mainan syaitan ke atau aku cuma terlalu fikirkan dia,sampai termimpikan dia....i miss you daddy!Jumpa di akhirat nanti.Semoga tenang disana dan ditempatkan dikalangan orang2 beriman.

Al-fatihah.










12 comments:

  1. Salam takziah dear..n be strong..semoga daddy ktk ditempatkan dlm kalangan org2 yg beriman..alfatihah

    ReplyDelete
    Replies
    1. aamiin..terima kasih niesa :')

      Delete
  2. takziah k.
    semoga dirahmati.
    al fatihah.

    ReplyDelete
  3. Danial26/3/15

    Salam farra,

    Ayah saya pun dah kembali ke rahmatullah 24/3/15

    Saya sangat sedih

    Moga roh nye dicucuri rahmat

    Alfatihah

    ReplyDelete
    Replies
    1. alfatihah untuk ayah awk ,semoga ditempatkan dikalangan org2 beriman.takziah utk awk n keluarga..

      Delete
  4. Salam takziah. Semoga terus cekal menghadapi kehidupan. Yang hidup pasti akan mati, kita yang hidup entah bila lagi giliran kita. :D

    Cuma nak tanya, Qarin tu ada mengacau tak ? or dia just tegak berdiri sahaja. Seram la juga kalau dia tetiba muncul selalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. qarin tu xmenganggu sy plak.xpernah lg nmpak.cuma family sy lain yg nmpak..

      Delete
  5. AMIN.... semoga kita semua berjumpa semula dgn yg tersayang di sana...

    saya pun baru kehilangan ayah pada bulan ogos lepas...

    ReplyDelete
  6. arwah mak baru pergi meninggal kn kmi sekuarga 18/09/2018 .. mak paling rapat dgn sy sedih dan sunyi rsa ye bila mak xad .Al fatihah utk mak . ewan syg mak smp bila2

    ReplyDelete